مشکل پیدا نکردن شبکه های دیجیتال

اکثر تلویزیون‌ها دارای قابلیت کانال یابی هستند، اما ممکن است در برخی موارد دستگاه شما با مشکل پیدا نکردن شبکه های دیجیتال مواجه گردند که باعث عدم اتصال و کانال یابی شود. همه تلویزیون‌های هوشمند مجهز به قابلیت یافتن کانال‌های دیجیتال هستند که اغلب تصویر شفاف و بهتری دارند.

با این حال، چنانچه مجبور به راه‌اندازی مجدد تلویزیون خود شوید ولی نتوانید کانال‌های دیجیتال را دریافت نمایید باید راهی برای رفع مشکل کانال یابی تلویزیون داشته باشید.

حل مشکل پیدا نکردن شبکه های دیجیتال

به طور کلی بیشتر تلویزیون‌های تولید شده بعد از سال ۲۰۰۹ امکان دریافت کانال‌های دیجیتال بدون نیاز به دستگاه مبدل را دارند. مرحله اول برای رفع مشکل پیدا نکردن شبکه‌های دیجیتال این است که اطمینان حاصل کنید سال تولید تلویزیون شما بعد از سال ۲۰۰۹ باشد. اگر تولید تلویزیون هوشمند شما به سال‌های قبل ۲۰۰۹ بر می‌گردد حتماً باید یک دستگاه مبدل تهیه کنید.

در صورتی که تلویزیون شما این قابلیت یعنی دریافت کانال‌های دیجیتال را داشته باشد، به راحتی با سرچ کردن می‌توانید شبکه‌هایی را که می‌توانید ببینید، دریافت کند. علاوه بر این باید از اتصال کابل آنتن خود با تلویزیون مطمئن شوید که در جای صحیح قرار گرفته باشد. همچنین باید بررسی نمایید که با توجه به منطقه خود، اتصال آنتن دستگاه شما قادر به دریافت چه شبکه‌هایی می‌باشد. چرا که در برخی مناطق کانال‌های کمتری را نسبت به سایر مناطق می‌توان دریافت کرد.

با این وجود براساس نکاتی که گفته شد چنانچه تمایل دارید کانال‌های بیشتری از تلویزیون خود دریافت کنید، می‌توانید با نمایندگی تعمیرات تلویزیون جهت رفع مشکل دریافت شبکه‌های دیجیتال تماس بگیرید.

حل مشکل عدم آنتن دهی تلویزیون دیجیتال

عدم وجود سیگنال و انتقال امواج از آنتن به دستگاه، از رایج‌ترین و مهم‌ترین اختلالات در دستیابی به شبکه‌های تلویزیون و بروز مشکل پیدا نکردن شبکه‌های دیجیتال می‌باشد. در ادامه می‌توانید با توجه نکات مهم مربوط به نصب آنتن مشکل در دریافت شبکه‌های دیجیتال را برطرف کنید:

اول باید بدانید که وجود موانع طبیعی یا غیر طبیعی در مسیر مستقیم یا اتصال بین آنتن فرستنده امواج و آنتن گیرنده دستگاه منجر به کاهش کیفیت سیگنال تصاویر و یا عدم دریافت امواج می‌شود. پس بهتر است که تا آنجایی که ممکن است آنتن را در محلی نصب کنید که ارتفاع مناسب بدون وجود موانع داشته باشد.

امواجی که منتشر می‌شوند توسط فرستنده تلویزیونی (UHF-VHF) که دارای اطلاعات مربوط به صدا و تصویر هستند، به شکل مستقیم حرکت می‌کنند بنابراین اگر مانعی بلند در مسیر آنتن فرستنده باشد، امواج به حالت ضعیف دریافت خواهند شد. از آنجایی که هریک از موانع مختلف با توجه به جنس و ابعاد در تضعیف امواج تلویزیونی به نحوی تأثیر گذارند، این امواج در حین عبور از قطرات آب (باران) و همچنین عبور از بین انبوه زیادی شاخ و برگ تضعیف می‌شوند.

برای رفع مشکل در دریافت شبکه‌های دیجیتال لازم به ذکر است که امواج رادیویی با وجود بناهای فلزی، ساختمان، تپه و موانع بتونی منعکس می‌گردند، بنابراین دریافت دو یا چند موج توسط یک فرستنده منجر به ظهور سایه در تصاویر سیستم آنالوگ می‌شود. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌شود از آنتن‌های جهتی استفاده کنید که با تنظیم درست آنها مشکل پیدا نکردن شبکه‌های دیجیتال رفع می‌شود.

بهتر است جهت آنتن را به سمت موج اصلی (فرستنده) تنظیم کنید. ولی اگر در مسیر فرستنده مانع بزرگی وجود دارد، جهت قوی‌ترین سیگنال منعکس شده از مانع را مشخص کنید زیرا اگر گیرنده همزمان یک سیگنال مشابه دیگر را از دو مکان متفاوت دریافت نماید، تداخل پیدا می‌کند. برای کیفیت بهتر توصیه می‌شود از آنتن یک جهتی با قدرت بالا استفاده شود که تداخل ایجاد نشود.

نحوه کانال یابی تلویزیون

جهت رفع مشکل پیدا نکردن شبکه‌های دیجیتال و دریافت کانال‌ها در تلویزیون، کانال یابی خودکار و یا دستی وجود دارد. کانال یابی خودکار، کانال‌ها را بر همان اساسی که صدا و سیما ارائه کرده، دریافت می‌کند. کانال یابی دستی روشی کارآمدتر است، چون شبکه‌ها مرتب‌تر و بدون نمایش کانال‌های تکراری دریافت می‌گردد. برای کانال یابی دستی هم لازم است حتماً شماره‌های پهنای باند کانال‌ها را وارد کنید. این شماره‌ها را می‌توان از صدا و سیمای منطقه خود دریافت نمایید. در موارد عدم وجود شماره‌های پهنای باند بهترین گزینه کانال یابی خودکار است.

برای انجام کانال‌یابی تلویزیون خود ابتدا باید وارد منوی دستگاه شوید. در برخی برندها، بخش تنظیم کانال‌ها با نام «راه‌اندازی»، «Setup» و در سایر مدل‌ها نیز با عنوان «کانال‌ها» «Programmes» تعبیه شده است. پس از این بخش تنظیمات، در منوی کانال‌ها تفاوت زیادی وجود ندارد و در بین اکثر مدل‌ها تفاوت خاصی ندارد و فقط از نظر ظاهری تفاوت‌هایی جزئی دارند

3/5 - (15 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه ها
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی شرکت ایرانا اینجا است تا به سوالات شما پاسخ دهد. از ما سوالات خود را بپرسید!
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟ 👋
لطفا جهت اطلاع از موجودی و قیمت محصول با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید