راهنمای خرید تلویزیون هوشمند

چند دهه قبل، پدر خانواده به بازار می‌رفت و بدون اینکه چیزی تحت عنوان راهنمای خرید تلویزیون هوشمند را مطالعه کرده باشد، در کمتر از 20 دقیقه، یک تلویزیون چاق و چله را زیر بغل می‌زد و به خانه بازمی‌گشت.

اما خب امروزه با توجه به بازار رقابتی عرضه کنندگان لوازم خانگی و همچنین نیاز پنهان مشتری‌ها، تلویزیون های نسل جدید قدم به عرصه گذاشته‌اند.

تلویزیون هوشمند چیست ؟

اصلا به چه تلویزیونی هوشمند گفته می‌شود؟ در جواب این سوال باید بگویم همان‌طور که تلفن همراه هوشمند وسیله‌ای است که علاوه بر پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی می‌تواند به اینترنت متصل شود، تلویزیون هوشمند نیز علاوه بر پخش اخبار و برنامه کودکان در زمان معینی، قابلیت اتصال به اینترنت داشته و درست مثل یک لپ تاپ و یا تبلت در مقیاس بزرگ‌تر عمل می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از تلویزیون هوشمند، به شبکه‌های اجتماعی، دسترسی کامل داشته باشید. حتی برخی از این اپلیکیشن‌ها، همچون فیس بوک و یوتیوب، در حالت پیش فرض، بر روی تعدادی از برندهای تلویزیون های هوشمند نصب هستند.

 

برای خرید تلویزیون هوشمند چه نکاتی را مد نظر داشته باشیم ؟

1. قیمت تلویزیون های هوشمند چقدر است؟

قبل از اینکه به سراغ راهنمای خرید تلویزیون هوشمند برویم، اول باید دودو تا چهارتا کنیم و ببینیم قرار است چه مقدار برای خرید تلویزیون، هزینه کنیم؟ پاسخ این سوال به مقدار قابل توجهی ما را به خرید منطقی‌تر، نزدیک می‌سازد. در هر صورت اضافه شدن هر آپشن از عملکردها و همچنین اندازه صفحه نمایشگر، باعث بالا رفتن قیمت نیز خواهد شد. البته این را هم بگویم همیشه پول بیشتر نشانه خرید بهتر نیست.

2. اندازه صفحه تلویزیون هوشمند چقدر باید باشد؟

مطمئناً بزرگی و یا کوچکی تلویزیون، از نکات مهم راهنمای خرید تلویزیون های هوشمند است. اگر منزل شما و مخصوصاً اتاقی که محل استقرار تلویزیون می‌باشد، کوچک است، خب مسلماً هنگام خرید تلویزیون نباید سایزهای بالا را مد نظر قرار دهید.

مثلا شما برای اتاقی که فاصله مبلتان تا تلویزیون، به دو متر هم نمی‌رسد باید فکر خریدن تلویزیون های بزرگتر از 32 اینچ را از سرتان بیرون کنید و در صورت اضافه شدن این فاصله، در ازای هر یک متر، لازم است چند اینچ به بزرگی صفحه نمایش تلویزیون شما اضافه گردد.

برای محاسبه دقیق این موضوع، به تصویر زیر دقت کنید:

3. پنل مناسب تلویزیون های هوشمند کدام است؟

لطفا به این بخش از راهنمای خرید تلویزیون هوشمند دقت کنید:

حتما هنگام تماشای تیزرهای تبلیغاتی تلویزیون ها، عناوینی چون LCD  LED  QLED  OLED  را شنیده‌اید. این ها تماماً به فناوری روشن شدن صفحه تلویزیون یا به عبارتی نور پس زمینه، برمی گردد که در تلویزیون های LCD  از لامپ‌های فلورسنتی استفاده شده ولی در LED  به جای لامپ‌های فلورسنتی از لامپ‌های LED  بهره برده‌اند همچنین در تلویزیون‌های QLED  از پیکسل‌های کوانتومی و در تلویزیون‌های OLED  از یک لایه مواد ارگانیکی بین دو الکترود، تشکیل شده است.

LCD   از نسل‌های قدیمی‌تر محسوب می‌شوند اما OLED   از نسل‌های جدید و پیشرفته می‌باشد. از نقطه نظرات بسیاری، همچون قطر کم، تنوع زیاد در انتخاب سایز، وضوح دیدن تضاد رنگ‌ها،  شفافیت بسیار بالا، کیفیت عالی و بی نظیر حتی در زوایای مختلف، OLED نسبت به بقیه ارجحیت دارد.

تنها موردی که ممکن است ما را از خرید تلویزیون OLED  باز دارد بحث قیمت آن است که به‌هرحال با توجه به امکانات و فناوری پیشرفته، از سایرین گران‌تر است.

4. پیکسل و رزولوشن چیست؟

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به ما می‌گوید که باید وضوح تصویر یا همان رزولوشن در اولویت قرار دهیم. در واقع رزولوشن به تعداد پیکسل‌های افقی و عمودی بر روی صفحه نمایش گفته می‌شود که هر چقدر بیشتر باشد تصویر واضح‌تری را ارائه می‌دهد.

اصطلاح پیکسل، در واقع همان چهارخانه‌های شطرنجی است که کنار هم قرار می‌گیرند و کل صفحه نمایش را می‌پوشانند. هر چقدر این چهار خانه‌ها بیشتر باشند، کیفیت تصویر، بالاتر است و این مشخصه، به صورت دو عدد بیان می‌شود که یکی تعداد چهارخانه‌های افقی و دیگری تعداد چهارخانه‌ها یا همان پیکسل‌های عمودی است.

 

حتما دیده‌اید که در یک فیلم خبری، صورت شخصی را به اصطلاح، شطرنجی می‌کنند. این به آن معنا ست که دقیقا تعداد پیکسل‌ها را در همان نقطه کاهش داده‌اند یا به عبارتی با پایین آوردن وضوح تصویر، هویت شخص را مخفی نگاه داشته‌اند تا دیدن صورت فرد عملا میسر نشود.

 

5. کدام رزولوشن برای خرید تلویزیون هوشمند مناسب است ؟

هر بار که دخترم چیز عجیبی را تعریف می‌کند از او می‌پرسم با چشم‌های خودت دیدی؟ و او معمولا بلافاصله می‌گوید با وضوح فول‌اچ‌دی! در این بخش از راهنمای خرید تلویزیون هوشمند به سراغ  اسامی و اعداد و ارقامی می‌رویم که بیانگر رزولوشن می‌باشد.

HD: 1280 ×720 پیکسل

FHD: 1920×1080 پیکسل

UHD & 4K: 3840×2160 پیکسل

8K: 4096×2160 پیکسل

هر چقدر اعداد پیکسل‌های افقی و عمودی و حاصل‌ضرب آنها بیشتر باشد مسلماً وضوح تصویر نیز بیشتر است.

اکثر تلویزیون‌های موجود در بازار که قیمت مناسبی هم دارند از نوع فول‌اچ‌دی یا FHD  هستند. ولی  وضوح و کیفیت تصویر در8K  از تمام اینها فراتر است. البته تا همین چند ماه اخیر با مشکل عدم وجود محتواهای مناسب این رزولوشن، مواجه بودیم اما این قضیه به تدریج در حال رفع شدن است.

 

6. آیتمی به نام (نرخ تازه سازی تصویر)

اگر تا به اینجا راهنمای خرید تلویزیون هوشمند را دنبال کرده باشید فکر می‌کنم دیدتان در خرید تلویزیون کمی بازتر شده باشد. حالا بد نیست که در مورد یک مشخصه دیگر هم به زبان ساده صحبت کنیم.

اگر طرف‌دار فیلم‌های اکشن و پر تعقیب و گریز باشید ممکن است دیدن بخشی از یک فیلم که سرعت بیشتری دارد شما را چندان راضی نکرده باشد، مثلاً صحنه چپ کردن یک اتومبیل را در نظر بگیرید که چند بار در هوا معلق می‌زند ولی شما در واقع فقط می‌فهمید که اتومبیل مورد نظر چندین بار در هوا چرخیده است اما به درستی تمام تصاویر را به دنبال هم ندیده‌اید.

این همان نرخ تازه سازی است که در این موارد به خوبی خود را به رخ می‌کشد. این مؤلفه با واحد هرتز سنجیده شده و نشانگر تعداد دفعات تازه شدن تصاویر در ثانیه است. پس مسلماً هر چه عدد مربوطه بالاتر باشد به این معنی است که شما دیدن تصاویر مهیج و سریع را از دست نخواهید داد.

 

7. پورت اتصال در تلویزیون هوشمند

کلاً تمام بخش‌های توصیه شده در راهنمای خرید تلویزیون هوشمند یک طرف پورت‌های اتصال هم یک طرف. شاید بگویید عوامل مهم‌تری مثل رزولوشن و سایز تلویزیون که حرف اول را می‌زنند البته شما راست می‌گویید ولی  هوشمندی یک تلویزیون در قابلیت اتصال آن به انواع دستگاه‌ها تعریف می‌شود.

مثلا شما یک فیلم را دانلود کرده‌اید و می‌خواهید آن را در تلویزیون نگاه کنید یا فلان کنسول بازی را به تلویزیون وصل کنید، یا دلتان گرفته است و می‌خواهید یکی از عزیزانتان را از راه دور با وضوح عالی در تلویزیون ببینید، اینجاست که پورت‌ها یا همان درگاه‌های اتصال به کمک شما خواهند آمد.

خوشبختانه تلویزیون‌های نسل جدید به پورت‌های راه‌انداز HDMI و USB مجهز هستند.

 

پورت HDMI  :

پورت HMDI  جهت اتصال انواع دستگاه‌ها، لپ تاپ و… هستند که بهتر است تلویزیون شما پورت 2.0  یا 2.1  را داشته باشد.

 

پورت USB :

این پورت که فکر می‌کنم حسابی معرف حضور باشند. از پورت USB  برای اتصال انواع فلش مموری، تلفن همراه، و هاردهای اکسترنال استفاده می‌شود.

راهکارهایی جهت افزایش طول عمر تلویزیون هوشمند

مطمئناً با توجه به تورم و گرانی این روزها و اینکه پول پس اندازتان را داده‌اید و یک تلویزیون خریده‌اید مطمئناً دلتان می‌خواهد سال ها برای شما کار کند و به تعمیرگاه تلویزیون نرود. این مقاله توسط کارشناسان ایرانا الکترونیک نمایندگی تعمیر تلویزیون ایکسویژن شیراز با سال ها تجربه نگارش شده پس پیشنهاد می‌کنیم این بخش انتهایی از راهنمای خرید تلویزیون هوشمند را با دقت بیشتری دنبال کنید و نکات ذیل را به خاطر داشته باشید:

  1. شما که هزینه کرده‌اید و این همه پول بالای تلویزیون مورد نظرتان پرداخته‌اید، پس لطفا یک هزینه دیگر هم بابت محافظ بپردازید تا خیالتان بابت نوسانات برق راحت باشد.
  2. هرازگاهی پشت تلویزیون را با جارو برقی به دقت تمیز کنید.
  3. وسائل مغناطیسی و گرما زا را از تلویزیون دور نگاه دارید.
  4. مراقب باشید محل استقرار تلویزیون در معرض نور مستقیم آفتاب نباشد.
  5. سعی کنید با استفاده از یک دستمال تمیز و اسپری نانو صفحه تلویزیون را تمیز کنید.
  6. و به‌عنوان آخرین توصیه باید بگویم کنتراست و نور بالا باعث کم شدن عمر تلویزیون شما خواهد شد پس لطفا هنگام تنظیم این موارد، دقت لازم را داشته باشید.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه ها
WeCreativez WhatsApp Support
تیم پشتیبانی شرکت ایرانا اینجا است تا به سوالات شما پاسخ دهد. از ما سوالات خود را بپرسید!
سلام ، چطور می توانم کمک کنم؟ 👋
لطفا جهت اطلاع از موجودی و قیمت محصول با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید